Monday, November 14, 2011

FAIL!!! AGAIN!!!

Salam semua. Menjadi seorang pelajar itu sememangnya penuh dengan cabaran. Ketabahan hati sangat diperlukan. Ye lah, kita sedang berjihad ke jalan Allah.
 Isnin sudah muncul kembali. Ya, bermula la sesi kuliah aku selepas seminggu bercuti 'Mid Sem'. Malas rasanya mahu bangun dari katil aku yang sudah hampir lunyai. Kenapa lunyai ? xperlu lah tahu itu.
Seperti biasa, hari Isnin aku perlu berpakaian formal. Kemeja hitam berseluar slack aku kenakan untuk hari ini. just nice~
Pagi ni ada test. Lab test AIS 510. Hurm... seperti biasa aku menjawab seperti aku tahu semuanya walau aku tidak yakin dengan jawapan yang aku berikan. Biarlah... aku memang begitu. Sentiasa mahu menilai tahap kepandaian yang ada pada diri. Syukur, selesai sudah test aku untuk hari ini. Berharap keputusan yang akan aku dapat baik - baik aja.

Kelas terakhir untuk hari ni. MAF 620. Pagi yang mendung dan cuaca yang sejuk membuatkan mata aku sangat berat untuk dibuka. Mulut sentiasa menguap dan air mata membasahi kelopaknya. Sungguh aku tidak tahu apa yang diberitahu oleh Sir David. Hanya mahu masa berputar pantas lantas aku boleh pulang kerumah untuk rehat. Sebelum beredar, Sir telah memberi semula jawapan TEST yang telah dijawab seminggu yang lalu. Kelihatan rakan - rakan sekeliling sungguh teruja dan tidak kurang ada yang sungguh gementar. Almaklum la, nk tahu result. 
Selepas beberapa nama dipanggil, terdengat suara Sir David menyebut nama aku. Ya.. dia menyebutnya, Lalu aku menyahut. Terpandang muka beliau merenung tajam ke mata ku. Aku seperti manusa yang tidak punyai perasaan. Dengan selamba aku meyambut helaian kertas yang diberikan kepada aku. Terlihat markah yang dicatat di muka depan helain kertas itu, tertulis disitu, ' FAIL'.

YES! I FAILED!! AGAIN I FAILED!
Hanya itu yang mampu aku sebut dalam hati aku. Helain itu diselak dari satu muka ke satu muka. Melihat kembali jawapan yang telah aku tuliskan pada masa lalu. Walau aku kelihatan seperti biasa, namun jauh dalam hati aku terselit rasa kecewa kerana aku yakin aku akan lulus dengan baik ujian ini. Aku telan sahaja perasaan kecewa itu. ' ala.. test 1.. ramai je yang fail.. leks la.. ' aku cuba untuk menenangkan hati. Lalu aku tersenyum dan berkata, ' Mari usaha lebih lagi ' . Itu sememangnya sifat aku. TAK pernah kenal erti kekalahan. Syukurlah. Mungkin kerana peristiwa lalu telah mengajar aku supaya lebih tabah dan tidak putus asa. Insyallah, aku akan berusaha lagi. Tiada yang mustahil dalam hidup aku. 

Ini lah helaian kertas test itu

Marilah, jam sudah pon menunjukkan tepat pukul 2.39 petang. Banyak perkara harus diselesaikan. Hujan lebat membantutkan hasrat. Nampaknya terpaksa juga aku redahi hujan dan petir ini. Arau menanti dengan penuh kesayuan..

6 comments:

  1. pandainya mengarang..blatih tulis esei nk amk spm esok ka?
    hahahhaaa

    ReplyDelete
  2. mira : haha! yela akak.. adik amik paper BM td.. tengs akak sebab bace yer!! ;)
    pitpin : hahaha! xder hal la bro! layankan jer.. haha

    ReplyDelete
  3. sama2 dik...moga2 adik dpt 28A spm nti naa

    ReplyDelete
  4. gua kalo boleh pastikan dapat kuar awal dari dewan exam :P

    ReplyDelete
  5. mira : hamboihhh! over ngat aih!
    afiq : haha! aku pon!

    ReplyDelete