Saturday, November 12, 2011

Oh hujan..

Sudah masuk bulan November. November bulan yang penuh dengan kejutan. Bulan yang sentiasa menjadi mimpi ngeri bagi penduduk di utara semenanjung. 2010, di mana banjir besar berlaku di utara tanah air. Hujan tanpa henti selama beberapa hari sudah cukup bagi memenuhi kekosongan tali air mahupun sungai-sungai di negeri tercinta ini. Sungguh perit rasanya apabila malapetaka seperti ini berlaku. Bekalan elektrik terputus. Jalan perhubungan seperti jalan raya juga terputus. Sumber makanan menjadi terhad. Rumah - rumah kediaman ditenggelami air merosakkan segala isi didalamnya. Suasana sayu dan sedih dapat dirasa tatkala aku mengikuti konvoi bantuan mangsa bnjir bersama Mantan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Bin Kassim.

Peristiwa yang aku ceritakan ini mungkin sudah berlaku setahun yang lalu. Namun, rentetan peristiwa  yang aku alami masih segar dalam benak fikiran. 
Seperti biasa, setiap kali berlaku nya bencana akan ada pihak yang sentiasa memberikan bantuan kepada yang memelukan. Bantuan seperti makanan dan pakaian menjadi barangan utama yang amat diperlukan oleh mangsa - mangsa banjir. Teringat waktu ketika itu, aku bersama seorang sahabat sedang duduk dibelakang sebuah pacuan empat roda yang sarat dengan bantuan beras. Jalan - jalan yang ditenggelami air diredah demi membantu mangsa banjir. Kelihatan di kawasan kampung - kampung yang berada dikawasan yang lebih rendah terjejas dengan teruk. Hampir keseluruhan rumah mereka tenggelam dan hanya dapat diihat atap zink yang asalnya menjadi  bumbung rumah tapi kini sudah tenggelam.


Malapetaka ini telah berlanjutan lebih dari tiga hari. Kehidupan pada masa ini tersangat lah sukar. Hanya tuhan yang mengetahui. Tangan sentiasa ditadah supaya segala urusan dipermudahkn.
Kini sudah setahun berlalu.. November kembali lagi. Hujan lebat pada malam ini telah membangkitkan aku dari lena yang nyenyak. tingkap diintai untuk melihat betapa lebatnya hujan. Terdetik dihati, 
'hujan lebat ni.. alamatnya banjir la plak..'
Dengan hati yang risau, mata dipejam supaya ini hanya sementara. Butiran air hujan yang jatuh menghempas bumi jelas kedengaran dari dua telinga aku. Doa dipanjatkan agar musibah lalu tidak berulang. Semoga tahun ini tiada lagi musibah. Insyallah.. :)


:)


2 comments: