Sunday, November 13, 2011

Shisha Syahdu

Salam.. pernah dengar ? cuba ? lihat ? Apakah itu shisha ? alaa... tak kan la tak tahu kot.. salu kita tgk dari kaca mata televisyen orang - orang arab selalunya akan hisap sejenis alat seakan - akan rokok paip. Cuma saiznya lebih besar la. 


BEBERAPA mengatakan ia berasal dari Turki lebih 500 tahun yang lalu manakala yang lain mendakwa ia datang dari Syria dan India.

Dalam konteks hari ini, Shisha merujuk kepada tembakau berperisa yang digunakan dalam proses tidak menggunakan paip, juga dikenali sebagai'gelembung Hubble' dan 'narghile'.

Tembakau direndam di dalam tatal buah-buahan seperti epal, anggur dan strawberi.

Paip terdiri daripada asas, paip, mangkuk, dan hos atau mokrofon.



Tembakau diletakkan di dalam mangkuk, yang di atas struktur paip.

Sebuah kerajang aluminium meliputi mangkuk dan kepingan arang kecil akan ditempatkan di atas kerajang, yang tercucuk menggunakan pin untuk perlahan-lahan haba tembakau.

Apabila salai menggunakan hos, licin, wap yang berbau manis ditapis melalui asas yang mengandungi air.



Adakah Shisha merbahaya?

Walaupun banyak boleh berhujah bahawa tidak Shisha tidak berbahaya, pakar-pakar perubatan mengatakan selainnya.
Kuala Lumpur Jabatan Kesihatan timbalan ketua Dr Sellehudin-Abu Bakar berkata Shisha tembakau yang dicampurkan dengan sirap pekat dan perisa buah-buahandan produk tembakau dalam apa jua bentuk mengandungi nikotin.

Beliau berkata semua produk tembakau sama-sama berbahaya kerana ia mengandungi lebih daripada 3,500 bahan kimia yang mana 200 adalah toksik dan 43 adalah karsinogenik.

"Ia adalah sukar untuk membandingkan produk yang lebih berbahaya.

"Ia bergantung kepada beberapa faktor seperti kekerapan penggunaan,bagaimana dalam penyedutan atau jika bahan-bahan lain ditambah selain tembakau itu sendiri," kata Dr Sellehudin.

Beliau menambah bahawa Shisha juga membawa kepada ketagihan kerana ia mengandungi nikotin daripada asap rokok.





"Shisha tidak boleh membawa kepada ketagihan fizikal dan juga boleh membuat pergantungan psikologi dan biasa kepada pengguna.

"Penapis air adalah gimik. Kebanyakan bahan kimia yang toksik dan nikotin tidak larut air. Oleh itu, mereka melalui penapis dan dihidu oleh perokok, walaupun bahan-bahan perengsa yang lain, yang larut air, akan dapat ditapis. "

Sementara itu Reuters melaporkan minggu lepas bahawa Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengumumkan bahawa satu sesi Shisha tidak menghasilkan pengambilan nikotin lebih daripada satu pak rokok.

Ia juga melaporkan bahawa asap Shisha tertangguh semua karsinogen asap rokok sambil menambah lebih banyak karbon monoksida dan satu set yang berasingan karsinogen dari penggunaan arang batu yang membakar untuk terus nikotin yang mengalir, ditambah pula dengan risiko jangkitan batuk kering atau hepatitis darimouthpieces dikongsi .



so.. itu la sedikit info pasal shisha nih. Aku sendiri pon dah try. Nak kata kenyang, memang tak la. HAHA. Cuma seronok layan shisha ni time bosan sambil-sambil borak dengan kawan - kawan. Shisah kat tempat aku ni ada macam - macam perisa contohnya, epal, anggur, oren, mint dan kalau nk campur pon boleh. Memang layan abis. hehe.. So aku xgalakkan la kepada sesapa yang rasa shisha ni tak baik untuk kesihatan. Memang pon!! KKM pon dah cakap kan kat atas td tu. hehe.. Tapi apa ada hal!! layan je la.. syiOk maa.. asap kepul- kepul tu yang best tu. Ditambah pulak dengan bau wangi buah dia. hehe.. TERANGKAT!!



P/S : sebenarnya aku baru balik dari pekena shisha.. aku sedang pening ketika menulis. ..@@. wuwu~ 



video
ni video aku amik masa layan shisha dengan kawan-kawan. Sorry.. gelap! huu~

No comments:

Post a Comment