Friday, November 18, 2011

Tolong Jadi Budak Besar!

Matang ? Grown up ? Macam mana yang dikatakan seseorang tu sudah matang ? Dari ciri - ciri Fizikal ? cara bercakap ? atau dari cara dia menyelesaikan sesuatu ? Entahlah, aku sendiri pon tak paham dan masih mencari apakah ciri-ciri sebenar seseorang yang matang itu. *malas nk google. aku lebih suka mencari jawapan dengan sendiri dari perspektif yang berbeza.

Adakalanya seseorang itu sudah merasakan dia sangat matang. Mungkin kehidupannya yang sempurna, pencapaiannya dalam sesuatu perkara atau cara hidupnya telah membuatkan dia merasakan dirinya itu matang. Tak salah pon nak rasa diri tu matang. Malah mungkin itu lebih baik kerana dengan itu dia mampu motivasikan dirinya untuk menjadi seorang yang mampu berfikir dengan lebih rasional dan bijak.

Cuma ada sesetengah individu yang merasakan mereka itu sudah matang dan memandang orang - orang disekeliling mereka masih kanak- kanak. Come on la! Takkan la sebab mamat tu suka wat lawak bodo dia dicop sebagai tak matang. Kehidupan ini perlukan sesuatu yang kelakar. Adakalanya kita perlu untuk menjadi seperti budak- budak untuk menghiburkan suasana atau seseorang. Rasanya menghargai usahanya itu untuk menceriakan suasana adalah lebih mulia dari hanya bercakap buruk atau memandang serong. 

So hargai lah setiap saat atau peristiwa yang berlaku disekeliling anda. Kerana masa tidak boleh berputar semula. Setiap saat yang dilalui sebenarnya amat berharga walau tidak berbuat apa - apa. Saat yang berlalu pergi umpama minyak yang dibakar. Tiada boleh untuk jadikanya minyak semula kecuali asap dan debu yang tiada satu pon berguna. 


Rindu gaya rambut ni. 

No comments:

Post a Comment